همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
در روز «سینما و کتاب» به پیوند اهالی نشر و سینماگران تاکید شد+ فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/07/26 ساعت 12:52

نشست روز «کتاب و سینما» با همکاری خانه کتاب، جشنواره فیلم کوتاه تهران و انجمن سینمای جوان روز سه‌شنبه 25 مهرماه با حضور چندی از اهالی فرهنگ و ادب در پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، در این مراسم مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده، محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی و سیدصادق موسوی، دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشتند.

از اهداف اصلی این برنامه پیوند میان اهالی نشر و کتاب و سینماگران برای بیشتر شدن اقتباس‌های ادبی از کتاب عنوان شد. در همین راستا صبح روز سه‌شنبه 25 مهرماه دو کارگاه تخصصی با موضوع اقتباس در جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد. 

 

امیدواریم نسل آینده سینماگران، کتابی‌تر شوند

سید صادق موسوی با اظهار امیدواری برای ایجاد پیوند بین نویسندگان ادبیات داستانی و سازندگان فیلم کوتاه، بیان کرد:  با برقراری این پیوند می‌توان به غنای هرچه بیشتر فیلم‌های داستانی ایرانی، که مسیر بسیار خوبی را در حال طی کردن هستند، اضافه کنیم.

مجید غلامی جلیسه نیز پیوند اهل کتاب و سینما را امری مفید برای فرهنگ توصیف کرد و سه ساله شدن روز کتاب و سینما را اتفاقی «مبارک» خواند. جلیسه مطرح کرد: سال گذشته وقتی که گزارش این روز را به سید عباس صالحی که آن زمان معاون فرهنگی وزیر بود، توضیح می‌دادم، صالحی تاکید داشت که این اتفاق استمرار داشته باشد زیرا در طولانی مدت تاثیر مثبتی می‌گذارد.

وی افزود: ما امیدواریم که نسل آینده سینماگران ما نسلی کتابی‌تر باشند و به اهمیت رسانه کتاب برای رسانه سینما پی ببرند. خوشبختانه این آینده‌سازی در انجمن سینمای جوان در حال شکل‌گیری است.

محمدمهدی حیدریان در ادامه صحبت‌های غلامی‌جلیسه گفت: ما امیدواریم در سینمای آینده‌مان بیش از گذشته از حوزه ادبیات و فرهنگ مکتوب بهره بگیریم. سینمای ما محتاج داشتن و پیدا کردن نگاهی عمیق‌تر به انس با کتاب است.

وی یکی از هسته‌های فکری بنیاد سینمایی فارابی را فیلم‌های اقتباسی توصیف کرد و گفت: ما به کتاب دل بسته‌ایم تا بتواند به ما در حضور در عرصه تصویر جهانی کمک کند.

 

کتاب مانند شیر مادر می‌ماند

در ادامه برنامه هوشنگ مرادی کرمانی درباره اقتباس از کتاب‌هایش برای حاضرین سخن گفت. وی عنوان کرد: جهان امروزی، جهان تصویر است و رسانه تصویر بسیار گسترده‌تر از کتاب است. اگر می‌بینیم که در دنیا خواندن کتاب کمتر می‌شود، در واقع کتاب ظرفش را عوض می‌کند و تصویری می‌شود.

وی ادامه داد: نوشتن کتاب مانند کاشتن یک درخت سیب است، وقتی که این درخت میوه می‌دهد می‌توانیم آن را تبدیل به مربا، کنسرو یا ترشی کنیم اما ماهیت آن سیب تغییر نمی‌کند. اقتباس به این معنی نیست که ما دقیقا همان داستان را تبدیل به یک فیلم کنیم. من همیشه این شرط را با کسی که می‌خواهد از داستان من فیلم بسازد می‌گذارم که باید فیلم با داستان تفاوت داشته باشد. من به تو سیب می‌دهم و تو مربا درست می‌کنی.

وی درباره منسوخ شدن کتاب به عنوان یک رسانه گفت: من فکر می‌کنم کتاب مانند شیر مادر می‌ماند. امروزه انواع مختلف شیر با افزوده‌های مفید در فروشگاه‌ها هستند ولی هنوز هم یک مادر کودکش را با شیر خودش تغذیه می‌کند. هر وقت یک مادر این کار را ادامه نداد کتاب هم از بین می‌رود.

در پایان این جلسه دو کتاب تازه منتشر شده «فیلم کوتاه» و «ساختن یک فیلم کوتاه» با حضور صنم نادری مترجم کتاب «ساختن یک فیلم کوتاه» در نمایشگاه کتاب تخصصی «فیلم، هنر و ادبیات» جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شدند. 



نظرات کاربران

ارسال