همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
لحظه خلق اثر برایم لذت‌بخش است+فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/07/30 ساعت 12:29

باید به آنهایی که فکر می‌کنند می‌توانند آثار یک نفر را لگدمال کنند یا او را از میدان به در کنند بگویم، ما با ساختن خوشیم و مساله ما پول درآوردن نبود.

به گزارش خبرنگار روریداد فرهنگی، آیین رونمایی از کتاب سخنگوی «یادگاری» خسرو سینایی با صدای او و مهرداد اسکویی شنبه بیست و نهم مهرماه در تماشاخانه پالیز برگزار شد. ابتدای این مراسم سینایی و اسکویی قسمت‌هایی از کتاب را برای حضار خواندند و چند کلیپ با صدای آنها پخش شد.

سینایی سخنان خود را با بیان این نکته که هنرها همه به هم مربوط هستند، آغاز کرد و گفت: زمانی که فیلم ساختن برایم سخت شد دیدم در جوانی کارهایی کردم و برگشتم تا پیدا کنم که امروز چه کار می‌توان کرد، به این آسانی از رو نخواهم رفت ولی می‌خواهم به تمام آنهایی که فکر می‌کنند می‌توانند آثار یک نفر را لگدمال کنند یا او را از میدان به در کنند بگویم «ما با ساختن خوشیم و مساله ما پول درآوردن نبود البته که برای ادامه زندگی باید درآمد داشت ولی لحظه خلق اثر واقعا به ما لذت می‌دهد»

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: هنر بدون عشق و دوست داشتن شکل نمی‌گیرد، آنهایی که برای هر سکانس برنامه‌ریزی می‌کنند باید بدانند که تمام شوق ما را می‌کشند و نمی‌دانند که با ما چه کار می‌کنند. ما با شوق و عشق این کار را انجام دادیم. امشب سینماگران می‌خواهند بگویند ما برای عشقمان به دنبال سینما رفتیم حال اگر نتوانیم فیلم بسازیم کارهای دیگری انجام خواهیم داد، هستند افرادی که مخاطب این فعالیت‌ها باشند.

 

امیدارم همیشه شرایطی باشد که شاعر، شعر بنویسد

اسکویی سخنان خود را با تشکر از همه افرادی که باعث شدند سینایی این شعرها را بگوید، آغاز کرد. او گفت: از این انسان‌ها می‌خواهم بازهم کاری کنند که سینایی شعر بگوید، از او سپاسگزارم که خودخواهی من را در خواندن شعرهای عاشقانه پذیرفت.

این مستندساز ادامه داد: یک سینماگر و کسی که گاهی کارهای سینمایی می‌کند دور هم جمع شدیم با همراهی کسانی که به ما اعتماد کردند، اجازه دادند کاری که دوست داریم را بدون هیچ قابی انجام دهیم. امیدارم همیشه شرایطی باشد که شاعر، شعر بنویسد و  شهر کانالی باشد از درونش به سمت کسانی که لازم است آنها را بشنوند و بخوانند و ما درگیر تجربه جدید از رنج بشری باشیم.

 

 سینما چه ربطی به شعر دارد؟

در ادامه برنامه سینایی با تشکر از تک تک عوامل سازنده این کتاب، درباره مهرداد حسن‌پور صدابردار این مجموعه گفت: حسن‌پور با صبر و حوصله این کار را که باید تکه تکه بافته می‌شد، انجام داد. ماجرا این بود که یک آقایی یک روز گفت که سینما چه ربطی به شعر دارد؟ این مساله به صورت ناگهانی در ذهن من جرقه‌ای را به وجود آورد. اول باید بگوییم که شعر چیست؟ آیا شعر کلامی است که ما می‌گوییم یا آن چیزی است که در ذهن ما شکل می‌گیرد؟ هر هنرمندی هم ابزار خاص خود را برای بیان آن دارد. سینما از وسایل انتقالی است ولی دچار واسطه شده است.

این کارگردان درباره کتاب صوتی یادگاری توضیح داد: من سعی کردم بخشی از شعرها را با موسیقی یعنی همان موسیقی که در شعر بود بیان کنم. حسن‌پور با صبر و حوصله کلام و موسیقی را در هم ‌بافت. نمی‌دانم خوب یا بد، اما از این کار گروهی به دلیل همکاری تک تک اعضای آن لذت بردم. شاید سال دیگر شما را در این سالن به تماشای تئاتر دعوت کنم.

 

 



نظرات کاربران

ارسال