فرهنگ و ادب - معرفی کتاب
معرفی کتاب «در برابر نئولیبرالیسم و جهانی‌سازی» +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/08/02 ساعت 14:18

کتاب «در برابر نئولیبرالیسم و جهانی‌سازی» با نوشتارهایی از: کلیم صدیقی، ژوزف استیگلیتز، ، جیمز پتراس و ... ترجمه مسعود امیدی توسط نشر گل آذین به چاپ رسید.

به گزارش رویداد فرهنگی، دستیابی به شناخت و تحلیل درست از روندها و رویدادهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهان کنونی بدون شناخت نئولیبرالیسم غیرممکن است. نئولیبرالیسم در واقع تلاشی است از سوی مدافعان سیستم سرمایه داری جهانی در حوزه های نظری و عملی برای بازپس گیری همه امتیازاتی که این سیستم ناگزیر گردیده بود تحت فشارهای ناشی از مبارزات کارگران و زحمتکشان در سطح جهان در دهه‌های میانی قرن بیستم به آن تن بدهد. امتیازاتی که در بهترین شکل خود در دولت‌های موسوم به دولت رفاه به ویژه در اروپا تجسم یافته بودند. از دهه هفتاد قرن بیستم به ویژه با روی کار آمدن مارگارت تاچر در انگلستان و رونالد ریگان در ایالات متحده آمریکا مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی به ویژه از سوی نهادهای مالی قدرتمند جهانی شامل صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی شامل آزادسازی بازارها به ویژه بازار کار و توسعه برون سپاری و موقتی سازی و قراردادی کردن روابط کار، مقررات زدایی، حذف سوبسیدها و قطع بودجه های خدمات اجتماعی در زمینه‌های آموزشی، بهداشت و درمان، انرژی، حمل و نقل و ... و کالایی‌سازی همه چیز از جمله آموزش و سلامت اجتماعی بر کشورها حاکم گردید که اینک پس از گذشت بیش از سه دهه پیامدهای فاجعه‌بار آن بیش از پیش آشکار گردیده است. از جمله مهم ترین پیامدهای نئولیبرالیسم می‌توان تحمیل بسته‌های ریاضت اقتصادی به کشورها، کاهش دستمزدهای واقعی، افزایش نابرابری، تخریب ساختار اقتصادی کشورهای پیرامونی با تبدیل آنها به زائده تقسیم کار جهانی و ... نام برد.

 

 

 

قسمتی از متن کتاب

مهم‌ترین دلایل مخالفت با سازمان تجارت جهانی

سازمان تجارت جهانی خدمات ضروری را به بخش خصوصی منتقل می‌کند

سازمان تجارت جهانی به دنبال خصوصی‌سازی خدمات عمومی ضروری مانند آموزش، بهداشت و درمان، انرژی و آب است. خصوصی‌سازی به معنی به حراج گذاشتن اموال عمومی – مانند امواج رادیو و تلویزیون یا مدارس – به شرکت‌های خصوصی (معولا خارجی) برای اداره آنها در جهت سود به جای منافع عمومی است. موافقت نامه عمومی سازمان تجارت جهانی یا گاتس فهرست 160 مورد از خدمات در معرض تهدید از جمله مراقبت از سالخوردگان و کودکان، خدمات فاضلاب، زباله، نگهداری پارک ها، ارتباطات، ساخت و ساز، بانکداری، بیمه، حمل و نقل، باربری، خدمات پستی، و توریسم را در بر می گیرد در حال حاضر در برخی کشورها خصوصی‌سازی در جریان است. کسانی که کمترین توانایی را برای پرداخت خدمات ضروری دارند – عموم طبقه کارگر و اجتماعات رنگین پوستان – همان کسانی هستند که بیشترین رنج را متحمل می‌شوند.

 

سازمان تجارت جهانی در حال از بین بردن محیط زیست است

سازمان تجارت جهانی با استفاده از شرکت های بزرگ در جهت از بین بردن محافظت های زیست محیطی محلی و ملی ای که به سختی بدست آمده اند، آنها را به عنوان «موانع تجارت» مورد حمله قرار داده است. همان اولین پنل سازمان تجارت جهانی شرط مسئولیت یکسان تولید کنندگان محلی و خارجی را در تولید بنزین پاک برای قانون هوای پاک ایالات متحده مقرر نمود که غیرقانونی بود. سازمان تجارت جهانی به صورت غیرقانونی یک ماده از قانون گونه های در معرض خطر که الزامی می نمود میگوی فروخته شده در ایالات متحده باید با یک وسیله ارزان صید شود تا اجازه فرار لاک پشت های دریایی را بدهد، غیر قانونی اعلام نمود. سازمان تجارت جهانی در تلاش است که صنایع از جمله کندن درختان، ماهیگیری، آب و برق و توزیع انرژی که به بهره برداری بیشتر از این منابع طبیعی منجر خواهد شد، مقررات زدایی کند.



نظرات کاربران

ارسال