همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
نویسندگان هیچ رژیمی را مانند آل سعود بررسی نکردند+فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/09/05 ساعت 10:21

پال آرتز و کارولین رولانتز در کتاب «عربستان سعودی؛ یک پادشاهی در معرض خطر» به مشکلات پادشاهی عربستان و سناریوهای پیش روی این کشور می‌پردازند. 

به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، کتاب «عربستان سعودی؛ یک پادشاهی در معرض خطر» نوشته پال آرتز و کارولین رولانتز روز شنبه، چهارم آذرماه با حضور محمدرضا دهشیری، زهرا رحیمی و سعیده اجتهادی؛ مترجمان کتاب و مسعود کوثری، مسئول انتشارات علمی و فرهنگی در سالن اجتماعات این انتشارات رونمایی شد.                                                                      

به گفته محمدرضا دهشیری در این کتاب نویسندگان سعی دارند مشکلات عربستان سعودی را از منظر داخلی و بین‌المللی مطرح کنند. همچنین در بخش پایانی کتاب سناریوهای پیش‌روی این پادشاهی گمانه‌زنی می‌شود.

 

مشکلات داخلی و خارجی عربستان در این کتاب تحلیل می‌شوند

پال آرتز که نتوانست در این نشست حضور داشته باشد به صورت مجازی درباره محتوای کتابش به حاضرین توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: در این کتاب به دلایل ماندگاریِ آل سعود در طول مدت زمان طولانی که در عربستان حکمرانی کرده‌اند پرداخته می‌شود. همچنین مشکلات داخلی و خارجی عربستان در طی سال‌های اخیر تحلیل می‌شوند.

این نویسنده و پژوهشگر مشکلات سیاسی مانند اپوزیسیون‌های دولت و مشکلات اجتماعی مانند خواسته‌های نسل جوان را از معضلات این کشور دانست. وی به مشکلات محیط ‌زیستی مانند کم‌آبی که ممکن است در آینده گریبان منطقه را بگیرد نیز اشاره کرد.

آرتز درباره تغییرات سیاسی اخیر توسط محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی، گفت: ولیعهد سعودی در حال گشایش فضای اجتماعی و اقتصادی این کشور است در حالی که فضای سیاسی را بسته نگه می‌دارد تا پیوسته از قدرت سرکوب استفاده کند. تا اینجا بن سلمان توانسته بدون مشکل این تغییرات را ایجاد کند و محبوبیت خود را مخصوصا در بین جوانان افزایش دهد ولی درباره آینده این تصمیمات نمی‌توان مطمئن بود.

وی همچنین احتمال فروپاشی رژیم آل سعود که در کتاب نیز به عنوان یکی از سناریوهای پیش‌رو مطرح می‌شود را بسیار بعید دانست.

 

درباره عربستان بیشتر از هر کشوری پیش‌بینی شده است

در ادامه فاروق نجم‌الدین، مترجم و نویسنده نیز درباره کتاب مطالبی را عنوان کرد. او گفت: شاید هیچ رژیمی مانند آل سعود، از طرف نویسندگان و پژوهشگران مورد پیش‌بینی قرار نگرفته باشد.

وی با بیان اینکه شناخت همه نویسندگان از این کشور درست نبوده، اظهار داشت: از سال‌های خیلی دور نویسندگان دست به پیش‌بینی درباره این رژیم کرده‌اند ولی می‌بینیم که بسیاری از آنها درست نبوده‌اند.

نجم‌الدین در پایان جلسه کتاب «عربستان سعودی؛ یک پادشاهی در معرض خطر» را کتابی بسیار مفید توصیف کرد که مستندات میدانی و موثقی را برای شناخت بهتر عربستان سعود گردآوری کرده است. 



نظرات کاربران

ارسال