همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
علت ادامه کار دستفروشان کتاب، وجود تقاضا از آنها است +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/09/07 ساعت 14:25

دلیل عمده ادامه روند دستفروشی در حوزه کتاب، عرضه و تقاضا است و تا وقتی تقاضا زیاد باشد این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش رویداد فرهنگی، برنامه «سکوت کتاب» از رادیو فرهنگ دوشنبه ششم آذرماه با حضور سید مهدی موسوی‌تبار، روزنامه‌نگار فرهنگی و مولف حوزه فرهنگ و ادبیات کشور، به بررسی و آسیب‌شناسی صنعت نشر کتاب کشور پرداخت.

موسوی‌تبار درباره لزوم تولید فرهنگی برای خبرنگار کتاب بودن، توضیح داد: جذابیت‌های حوزه فرهنگ و فضای امنی که در بنیان‌هایش دارد به فرد فعال در این فضا احساس امنیت می‌دهد. به همین دلیل فعالیت در این حوزه جذابیت‌هایی دارد اینکه کار خبر انجام دهید و قصه و شعر بنویسید به یکدیگر کمک می‌کند.

او از رویدادهای تلخ سال‌هایی که خبرنگار حوزه کتاب و فرهنگ است، چنین گفت: هرجایی که پای انسان در میان باشد، منافع مختلف اوامر گوناگونی را به وجود می‌آورد. علاقه‌ای که در حوزه کتاب و انتشار داشتم و همچنین زمانی که صرف تولید کتاب کردم، این امکان را به من داد تا توزیع کتاب را رصد کنم. بحث کپی رایت زخم کهنه‌ای است که امیدوارم حل شود. بحث سرقت ادبی و قاچاق را از گذشته داشتیم و اینها سیاهی‌های این بخش است که باید منتظر آن باشیم.

موسوی‌تبار درباره فقدان انطباق روحی و ذاتی برخی از افرادی که در حوزه نشر فعال هستند، گفت: گروهی از افرادی که به اشتباه وارد این حوزه شدند، پدرانشان افراد خوشنامی بودند و کار می‌کردند که اینها سرمایه و میراث غنی را بدست آوره بودند، نگاه فرهنگی آنها تغییر کرد و نگاه مالی جایگزین آن شد که آن انتشارات را نابود کرد. اصطلاحاتی مانند نویسنده یا کتاب بفروش به این وسیله ایجاد شد.

او در بیان راه حل برای این معضل در صنعت نشر، توضیح داد: یک نکته اساسی در سطح جامعه است که آیا خود به عنوان یک مخاطب سعی می‌کنیم این روند را اصلاح کنیم؟ وقتی بدنه و زیر مجموعه تلاش می‌کند ولی اراده اصلی برای اصلاح نیست، این تلاش‌ها را شاید بتوان به نوعی، دست و پا زدن تلقی کرد؛ اما شاید اشتباه بزرگ از اهالی فرهنگ است و اگر دل آنها بسوزد و معیارهایی را برای تشخیص سره از ناسره مبنا قرار دهند، اتفاق بهتری خواهد بود.

موسوی‌تبار در پاسخ با این سوال که آیا خود به دستفروش‌ها مراجعه کردید؟ بیان کرد: از دستفروشان خرید می‌کردم و برایم جالب بود که چرا عملکرد آن فرد با دیگر فروشندگان کتاب یکی نیست. در دوره نوجوانی کتابی که از دستفروش خریده بودم را به صورت پنهانی به خانه می‌بردم در صورتی که امروز آن کتاب را در ویترین می‌بینم و می‌دانم که کتاب خاصی نبود.

او منافع انسان را در ادامه روند دستفروشی کتاب موثر دانست و گفت: دلیل عمده ادامه این روند عرضه و تقاضا است و تا وقتی تقاضا زیاد باشد همچنان ادامه خواهد داشت. 



نظرات کاربران

ارسال