همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
باید عاشق ادبیات باشید تا از فیلم شب‌های روشن لذت ببرید +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/10/02 ساعت 14:30

برنامه حیاط خلوت از مجموعه برنامه رادیو کتاب از رادیو فرهنگ پنج‌شنبه سی‌ام آذرماه به گفتگو با مجتبی آقابابایی پرداخت.

به گزارش رویداد فرهنگی، مجتبی آقابابایی در سال 1364 به دنیا آمد دانشجوی مهندسی مکانیک بود اما در مقطع کارشناسی‌ارشد، در رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره فارغ‌التحصیل شد. او موفق شد از انجمن سینمای جوان در رشته کارگردانی فارغ‌التحصیل شود. مجتبی آقابابایی در عرصه ژورنالیست، نمایشنامه‌نویسی و فیلمنامه‌نویسی تجربه‌های متنوعی دارد و در کارنامه‌اش چندین فیلم کوتاه دیده می‌شود. او چندی پیش همراه میلاد دارایی کتاب فیلم شب‌های روشن را روانه بازار نشر کرد.

آقابابایی درباره اینکه چرا از مکانیک به هنر تغییر رشته داد، بیان کرد: بعضی از دغدغه‌ها همواره با انسان است، علایقی دارند در کنار مسیرهایی در جامعه همراه اوست، تا جایی که احساس کردم از نظر آکادمیک باید به سرغ هنر روم. در این روزها تا عصر مشغول کار مهندسی هستم ولی بعد هنر را ادامه می‌دهم.

وی درباره فیلم شب‌های روشن توضیح داد: شب‌های روشن فیلمی به کارگردانی فرزاد موتمن که فیلمنامه آن را سعید عقیقی نوشته است. داستان این فیلم داستان دو آدم تنها است که ادبیات درس می‌دهد و دختر که برای دیدار با عشقش مسافر تهران شده است. ملاقات اتفاقی این دو نفر داستان شب‌های روشن را جلو می‌برد.

آقابابایی درباره پیرنگ 0طرح داستان) این فیلم گفت: فیلم اقتباسی از داستان شب‌های روشن داستایوفسکی است. داستان معروفی که دو نفر به صورت اتفاقی با هم آشنا می‌شوند و یکی منتظر معشوقش است و ارتباطی در این زمینه شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: ما دو دسته فیلم در سینمای ایران داریم. فیلم‌هایی که با اقبال عام مواجه می‌شوند و رسانه‌ها درباره آنها می‌نوسند و فیلم‌هایی که در طول زمان ماندگاری بیشتری دارند. به فیلم شب‌های روشن در زمان اکران کمتر اهیمت داده ش و نتوانست اکران خوبی داشته باشد اما این فیلم در اکران اولیه مخاطبان خاص خود و وفادارن خود را دارد این باعث شد که نور مجددی به فیلم تابانده شود و با فراهم آوردن کتاب، ادای دینی به فیلم کنیم به فیلمی که در تاریخ سینمای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است.

آقابابایی درباره مخاطبان امروز سینمای ایران توضیح داد: مخاطب فعلی سینمای ایران که شاید متولد دهه 70 و 80 است، با تکنولوژی و پیغام‌های تند سرو کار دارد، شاید در مواجهه با فیلم نتواند ذهنیت خود را تطبیق دهد چون فیلم‌ها معمولا ریتمی را انتخاب می‌کند که آهسته وارد فیلم و لایه‌های پایین آن شویم، لذا مخاطب جوان با حوصله و آگاهی می‌خواد، برای درک فیلم شب‌های روشن باید عاشق ادبیات، معماری و فضای شهر باشید تا از فیلم شب‌های روشن لذت ببرید.



نظرات کاربران

ارسال