همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
چاپ دیجیتال امکان تولید کتاب برای کودکان با توانایی ویژه را فراهم کرده است +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/10/04 ساعت 16:02

مهدی اکبری در گفتگو با حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیر انتشارات مدرسه در برنامه رادیو کتاب یک‌شنبه سوم دی‌ماه به بررسی تولیدهای این انتشارات برای کودکان ویژه پرداخت.

به گزارش رویداد فرهنگی، شاه‌آبادی در پاسخ به این سوال که حدود 700 هزار کودک نابینا و کم‌بینا در کشور هستند، درباره امکانات انتشارات مدرسه برای کودکان ویژه و علاقه‌مند به مطالعه گفت: بخش مهمی از مخاطبان ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان را کودکانی تشکیل می‌دهند که دارای توانایی متفاوت هستند و طبق آن نیازهای ویژه دارند که باید به این نیازها جواب داد.

وی افزود: به تازگی در انتشارات مدرسه بخش تازه‌ای با عنوان کتاب‌های روشن باز کردیم. قرار است نیازهای کودکان از این دست و کودکانی که دارای ناتوانی ذهنی هستند، در این بخش مورد توجه قرار گیرد. برای همین کتاب‌هایی را با خط بریل برای کودکان نابینا و همچنین کتاب‌هایی با حروف درشت و قطع ویژه برای کودکان کم‌بینا مهیا کردیم، برای کودکانی که دارای ناتوانی ذهنی یا نقص در شنوایی هستند، به دلیل اینکه افرادی که دچار نقص در شنوایی هستند، گنجینه لغات ضعیفی دارند باید بعضی از کلمات کتاب‌ها را تغییر دهیم تا امکان استفاده آنها مهیا شود.

شاه‌آبادی با اشاره به امکانات چاپ دیجیتال بیان کرد: امکانات اجازه انجام ایده‌های جدید را می‌دهد و می‌توانیم آن را انجام دهیم. امیدوار هستیم آخر این سال کتاب‌هایی را وارد بازار کنیم و این جریان را تا پایان سال برای تمام اقشار کودکان ویژه پوشش دهیم.

او در پایان سخنانش درباره تازه‌های نشر برای کودکان با توانایی ویژه اعلام کرد: «پیشی شکمو» از شکوه قاسمی و «دوست داری چی باشی؟» از لاله جعفری به تازگی تهیه شده، که هر کدام شامل 6 داستان است. اینها کارهای بریل ما هستند و «هفت‌سین غولی» نوشته مجید راستی برای کودکان کم‌بینا منتشر شده است.



نظرات کاربران

ارسال