فرهنگ و ادب - معرفی کتاب
معرفی کتاب «پول» +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/08/23 ساعت 15:48

کتاب «پول» نوشته اریک لونرگن و ترجمه احد علیقیان توسط نشر نو به چاپ رسید.

به گزارش رویداد فرهنگی، پول و قیمت‌ها چه‌گونه بر باورها و ارزش‌ها و احساسات ما تاثیر می‌گذارد؟ اساسا در علم اقتصاد چنین فرض می‌شود که مردم عقاید خود را بر اساس ارزیابی عینی از واقعیت‌ها شکل می‌دهند و فرایند مبادله یا تعامل اجتماعی بر ما تاثیر نمی‌گذارد.

در علم اقتصاد، پول وسیله‌ای‌ست در خدمت اهداف ما و هرگز مستقلا بر ما تاثیری نمی‌گذارد. اما تجربه نویسنده در زمینه روان‌شناسی انسان با این فرض فرق بسیار دارد.

پول و بانکداری و اسناد مالی چگونه ممکن است ثبات اجتماعی را به خطر بیندازد؟ پول به‌رغم نقش محوری‌اش در زندگی و جوامع ما، بسیار اندک شناخته شده است. بسیاری از نگرش‌ها و باورهای ما درباره وام و پس‌انداز و بازارهای مالی وضعی چندان بهتر از پیش‌داوری‌ها یا ارزش‌داوری‌های آشفته که به دلایلی صدها سال دوام آورده‌اند ندارد. 

درک کامل ظرفیت پول در ایجاد بی‌ثباتی اجتماعی و پیشرفت اجتماعی نیازمند آگاهی ما از چگونگی تاثیر فردی و جمعی این چهار ویژگی پول است: وابستگی متقابل، مهار آینده، اندازه‌گیری و افسون. اما پیش از بررسی دقیق‌تر این ویژگی‌ها باید درک روشنی داشته باشیم از این‌که پول دقیقا چیست و از کجا می‌آید؟  پول بسیار ساده به وجود می‌آید و از میان می‌رود و همین مایه شگفتی‌ست. دانستن منشا پول به توضیح ظرفیت آن برای ایجاد بی‌ثباتی و این‌که چرا فرو نشاندن وحشت تا این حد آسان است کمک می‌کند؛ و فرونشاندن وحشت زیادی آسان به نظر می‌رسد.

 

بخشی از متن کتاب

در کشورهای توسعه یافته نزاع میان خانواده‌ها و قبایل به‌ندرت از راه ستیزه وحشیانه حل می‌شود. پول و مبادله و تقسیم کار به ایجاد جوامع مسالمت‌جوتر کمک کرده است. اما آیا انسان‌های بهتری هم شده‌ایم؟

روان‌شناسان شناخت‌گرا اصطلاح «اکتشافی» را در وصف ابزارهای گوناگونی به کار برده‌اند که ما در شرایط پیچیده برای تعقل به کار می‌بریم. ما برای درست اندیشیدن درباره بیشتر چیزها به‌شیوه‌ای عقلانی یا حساب‌شده از ظرفیت ذهنی یا اطلاعات بی‌بهره‌ایم، برای همین راه‌های میان‌بر و قواعد تجربی و مفاهیم فراوانی پدید آورده‌ایم که به پیشبرد کار ما کمک می‌کند. منش روش اکتشافی تعقل اخلاقی است. قاعده‌ای سرانگشتی‌ست برای پیش‌بینی این‌که مردم در اوضاع ناشناخته چگونه ممکن است رفتار کنند. تصمیم‌گیری اخلاقی آن‌گاه که پیامدهای رفتار آینده دیگران را دربرمی‌گیرد بیشتر و بیشتر پیچیده و دشوار می‌شود. ما معمولا هنگام تصمیم‌گیری‌هایی که برای‌مان اهمیت دارد حضور نداریم؛ ناچاریم به دیگران اعتماد کنیم. منش در اخلاق همتای اعتبار در تجارت است. نظریه بازی‌ها نشان می‌دهد که منش اخلاقی، مانند اعتبار، ممکن است در بازی‌های تکرارشونده موثر باشد. معنای این گفته آن نیست که آدم‌هایی با منش خوب در نهایت خودخواهند؛ بنابر تعریف چنین نیستند، اما شاید این نکته را توضیح دهد که آنان چرا دوام می‌آورند و چرا جوامع‌شان به احتمال بیشتر بقا می‌یابد. مردم نیک‌منش اخلاقی رفتار می‌کنند: به منافع همه کسانی که از اعمال آنها متاثر می‌شوند توجه دارند. همچنین به فکر آینده خود و دیگران هستند. 



نظرات کاربران

ارسال