فرهنگ و ادب - مجله بخارا
در عشق به ایران و زبان فارسی مشترکیم +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/10/07 ساعت 16:42

بنیاد موقوفات افشار برگزار کننده شب‌های وحدت ملی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، چهارشنبه ششم دی‌ماه در محل بنیاد موقوفات افشار شب کردستان از سلسله شب‌های وحدت ملی برگزار شد. سیدمصطفی محقق داماد، رئیس شورای تولیت بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار و عضو پیوسته فرهنگستان علوم ایران درباره دلیل برگزاری شب‌های وحدت ملی توضیح داد: اینجا که نشسته ایم، اختلاف زیاد داریم، اختلاف جنسیت، زبان، اختلاف لهجه، سلیقه، مکتب، مذهب اما در عشق به دو چیز با هم مشترکیم عشق به ایران زمین و عشق به زبان فارسی. این موقوفات برای ایران و زبان فارسی و جغرافیا و تاریخ ایران و بالاخره برای وحدت ملی و تحکیم آن بنیاد نهاده است.

وی افزود: تصمیم بر آن گرفته ایم که برای اجرای نیات واقف، سلسله شب‌هایی را با مدیریت دهباشی برگزار کنیم و برای هر قومی، استانی بزرگداشتی برای یاد از بزرگانش برپا کنیم. نخستین برای کردستان از جان عزیزترما.

اسعد شیخ الاسلامی، عضو هیات علمی دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی سخنران بعدی بود. او گفت: همه ما ایرانی هستیم، کردستان جز خاک ایران است و به اعتقاد من تمام کردستان نه مال ایران بلکه مال عراق، سوریه و ترکیه است که اینها هم ایرانی هستند. به خاطر دارم در دانشگاه کردستان بحث گله بود از دولت از اینکه کردها در ایران به خصوص مرزنشینان در جریان جنگ ایران و عراق فداکاری زیادی کردند، کمتر نقطه ای در ایران به اندازه بانه، کرمانشاه، سقز رنج کشیدند و دولت آنطور که باید به این مردم جواب نداد .

او در ادامه سخنانش ابراز کرد: ما انسان‌ها با هم اختلاف‌های زیادی داریم ولی در ایران مشترک هستیم و نباید کاری کنیم که ایران را فراموش کنیم، هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد. بنابراین من فقط می‌توانم بگویم که برگزاری این جلسات خوب است و می‌توان مسالمت‌آمیز با هم زندگی کرد.

اسماعیل شمس، رئیس دپارتمان مطالعات کردی در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی در تعریف «وحدت ملی» بیان کرد:  برداشت من از وحدت ملی، اقدامی عملی و نتیجه بخش برای نزدیک شدن دل‌های مردم به یکدیگر، تعامل و تفاهم برمبنای فصل مشترک انسانیت بدون در نظر گرفتن زبان، قومیت و مذهب است. باور دارم هر کلمه‌ای که از زبان ما خارج می‌شود و هر نوشته‌ای که از قلم ما جاری می‌شود قابلیت همزمان تبدیل به گل و گلوله را دارد.

او با بیان اینکه بحث اصلی من این است که چگونه می‌توان برای نزدیک کردن مردم یا همان کلمه وحدت (که کلمه‌ای عربی است) چارچوبی تئوریک و علمی ارائه داد؟ از برخی تجربه‌های تاریخی نمونه‌هایی بیان کرد.

در پایان مراسم شهرام ناظری هم در ادامه اهمیت وحدت ملی، سخنانی بیان کرد.



نظرات کاربران

ارسال