فرهنگ و ادب - معرفی کتاب
معرفی کتاب « فیدل کاسترو پس از کناره‌گیری»+ فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/07/30 ساعت 13:27

کتاب فیدل کاسترو پس از کناره‌گیری: مجموعه مقالات و دست نوشته‌ها ترجمه داود جلیلی توسط نشر گل آذین به چاپ رسید.

به گزارش رویداد فرهنگی، کوبا بهشت نیست، اما از بیش از 300 میلیون کودک خیابانی یکی کوبایی نیست. نرخ مرگ نوزادان کوبا کمتر از نرخ آن در پیشرفته ترین کشورهای جهان است. در هر 500 متری محل سکونت انسان کوبایی امکانات رایگان بهداشتی و سلامتی وجود دارد. بیسوادی در کوبا ریشه‌کن شده و علاوه بر آن الگوهای آموزشی ویژه‌ای در آموزش و پرورش عمومی ایجاد کرده است که کشورهای بسیاری از آن در خدمت به بیسوادان کشور خویش استفاده می‌کنند. زنان باردار کوبایی در هر نقطه‌ای که باشند ماه‌ها قبل از زایمان تحت مراقبت رایگان پزشکی قرار می‌گیرند. سالخوردگان کوبایی از مراقبت ویژه رایگان برخوردارند. زنان در همه امور جامعه دارای حقوق برابرند. اگرچه تحت تاثیر سنت‌های پدرسالاری هنوز در اینجا و آنجا ستم بر زنان وجود دارد. کوبا محل آموزش رایگان هزاران دانشجوی خارجی از کشورهای محروم و پیشرفته جهان در رشته‌های حیاتی پزشکی و پیراپزشکی است که پس از اتمام تحصیل در جهت خدمت به محرومان جامعه خود تلاش می‌کنند. در کوبا تبلیغات انتخاباتی ممنوع و نماینده‌ها از گزینش مستقیم حوزه‌های مختلف جامعه و از دل مردم برگزیده می‌شوند و ...

همه اینها تحقق عملی اندیشه‌های مردی است که تا پایان عمر خود به باورهای انسان دوستانه‌اش وفادار ماند، یعنی فیدل کاسترو.

فیدل کاسترو روث یکی از مطرح‌ترین انسان‌ها در 60 ساله گذشته در جهان بوده است و برخی او را از آخرین بقایای «غول»‌ها دانسته اند که در میانه قرن بیستم برای دگرگون کردن چهره جهان پدیدار شدند.

 

 

قسمتی از متن کتاب

هنوز برای جهان امید وجود دارد

فیدل گلوبال ریسرچ را تحسین می‌کند.

در طی 57 سال، دو نسل از کوبایی‌ها، یکی نسلی که پیش از ما به دنیا آمده بود و دیگری نسل ما، که هر دو از اول ژانویه تا امروز در کنار هم بوده اند، علیه قدرتمندترین امپراطوری تا کنون شناخته شده بشریت جنگیده اند.

من به خاطر ترس حقیرانه از چیزی به غلو کردن پناه نمی‌برم، من این را با فروتنی، حتی خجالت می‌گویم. دیدن این که چگونه صدها میلیون جوان در جهان حتی قادر به یادگرفتن چگونه خواندن و نوشتن نبوده اند، یا نیمه بی‌سواد هستند، یا کار ندارند و از هر چیزی مربوط به حقوق جدایی ناپذیر بشری غافل هستند آزار دهنده است.

وارد عمل شدن علیه صدها میلیون نوجوان و جوان از هر دو جنس جنایت بزرگی است، که آگاهی شگفت انگیز آنها به وسیله رسانه های جمعی دستکاری شده است، و در حقیقت، بسیاری از آنها، به ویژه مردان، به سربازانی برای مردن در جنگ های قتل عام ناعادلانه، انجام گرفته در سراسر کره زمین تبدیل شده اند.

سیستم اقتصادی مسلط شده با منافع بشریت ناسازگار است. آن سیستم باید پایان یابد و پایان خواهد یافت. نسل‌های جوان جدید کوبایی پیام‌هایشان را، همان (پیامی) که از تجربیات کشور آنها زاده شده، شنیدنی خواهند ساخت، آنها وظیفه مقدس مطرح شده از سوی دورانی که در آن به زندگی فرا می‌رویند به خوبی انجام خواهند داد. و این کار را با فروتنی و برافراشتن پرچم حقیقت، بدون هیچ باور احمقانه‌ای به نژاد یا هر نوع برتری ملی انجام خواهند داد.

من بارها از خود پرسیده ام، چرا باید بچه‌ها و نوجوانان ما بمیرند؟ چرا افراد جوان ما مجبورند بمیرند؟ به چه جهت تمام این آگاهی، در حالی که با این همه مزیت ها می‌تواند کاشته و ترویج شود، باید نابود شود؟ چرا والدین آنها را وادار به مرگ در جنگ‌های برادرکشی می‌کنند؟ تصور آن که وب سایت گلوبال ریسرچ اصلا سزاوار هیچ اعتباری  نیست، تصور آن که نظریه گریگوری ریسکین، مهندس بیوشیمی در دانشگاه نورث وسترن فاقد اعتبار است، تصور آن که تشکیل حباب متانی را که ترنس ایم مقاله‌نویس به ریزش نفت بریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک ربط داده اصلا در خور هیچ توجهی نیست، دعوت ما به خوابی آسوده است.



نظرات کاربران

ارسال