همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
اختصاص جایزه‌ای ویژه به ناشر نویسندگان در نمایشگاه کتاب مدرن و نوپای تورنتو+فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/08/25 ساعت 13:20

در برنامه «سفر به سرزمین واژه‌ها» رادیو فرهنگ درباره نمایشگاه کتاب تورنتو و جایزه‌ای ویژه برای ناشر نویسندگان توضیح داده شد.

به گزارش رویداد فرهنگی، فرید مرادی کارشناس چاپ و نشر در برنامه «سفر به سرزمین واژه‌ها» از رادیو فرهنگ چهارشنبه 23 آبان‌ماه به بررسی فعالیت‌های فرهنگی و نمایشگاه کتاب تورنتو کانادا پرداخت.

کانادا شمالی‌ترین کشور قاره آمریکا، بعد از روسیه دومین کشور وسیع دنیا است. کانادا کشوری با اقتصاد قدرتمند است و اکثریت جمعیت آن در بخش‌های جنوبی کشور در نواری به طول 320 کیلومتر ساکن هستند و عمده بخش‌های این سرزمین وسیع به علت سرمای وحشتناک و طبیعت خشن خالی از سکنه است. کانادا کشور صنعتی پیشرفته‌ای است و صادرات متعددی مثل سیمان، نفت تصفیه شده، روغن‌های صنعتی، فولاد، آهن و غیره دارد.

از نویسندگان معروف در کانادا ال.ام.مونتگمری است که کتاب «اهل گرین گیبلز» را نوشته و فیلم‌های متعددی از آن ساخته شده و این کتاب به یک اثر کلاسیک ادبی برای کودکان تمام دنیا تبدیل شده است.

رابینسون دیویز و مارگارت آتوود از رمان نویسان معاصر کانادایی هستند که آثار زیادی از آتوود به زبان فارسی ترجمه شده است.

شهر تورنتو بندر و مرکز ایالت انتاریو در کانادا است و حدود 6 میلیون نفر جمعیت دارد. نقطه مهم حمل و نقل دریایی و مرکز اصلی امور مالی و تجارتی و تولیدی در کانادا به شمار می‌رود و دارای صنایعی مثل کشتی‌سازی، مواد غذایی، انتشارات و تولید فلزات مصنوعی، هواپیما، صنعت فیلمسازی است.

 

تورنتو دیلی نشریه‌ای بی‌طرف و منصف با تیراژ 500 هزار نسخه

یکی از نشریات مهم این شهر «تورنتو استار» است که در 1892 توسط 25 ناشر کانادایی بنیان‌گذاری شد و چند سال بعد گروه دیگری آن را خریداری کردند و نام آن را «تورنتو دیلی» گذاشتند، این نشریه در آمریکای شمالی هم توزیع می‌شود و روزنامه‌ای است که خود را بی‌طرف و منصف می‌داند و به همین دلیل از سال 1990 تاکنون چندین بار مورد تجلیل قرار گرفته است.

تیراژ این نشریه حدود 500 هزار نسخه است و به دلیل گرفتن آگهی‌ها و تبلیغات فراوان رایگان توزیع می‌شود.

گفته می‌شود که بین سه تا پنج میلیون نفر ایرانی در کانادا ساکن هستند، بخش عمده‌ای از آنها ساکن تورنتو هستند که در سال‌های اخیر مرتب رو به افزایش است. ما پس از جنگ جهانی دوم رابطه فرهنگی نسبتا گسترده‌ای با کانادا داشتیم و شخصی به نام احمدرضا تبریزی بنیاد «پریا» با هدف دربرگرفتن حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و غیره را در آنجا بنیانگذاری کرده و کتابخانه بنیاد حدود چهار هزار و 500 نسخه کتاب فارسی دارد و عمدتا با کمک ایرانیان مقیم آن شهر و تاحدودی دولت کانادا سرپا است.

نشریات در تورنتو به ویژه نشریات ایرانی مثل «حیدربابا»، «شهروند»، «سلام تورنتو» وغیره رایگان هستند.

 

عرضه 500 هزار نسخه کتاب در نمایشگاه کتاب تورنتو

نمایشگاه کتاب تورنتو به عنوان یک نمایشگاه نوپا اول جولای تا اول سپتامبر برگزار می‌شود، نشر کتاب الکترونیک در این نمایشگاه خیلی اهمیت دارد و بخش پررنگ و مفصلی را به خود اختصاص می‌دهند که همین امر باعث رشد ناشرانی شده که خود نویسنده هستند.

سال 2016 در نمایشگاه کتاب تورنتو قرار شد که به ناشر نویسندگان یعنی کسانی که به طور مستقل کتاب‌شان را منتشر می‌کنند جوایزی تعلق گیرد. کتاب‌ها را در نمایشگاه کتاب تورنتو به سه دسته مخاطب بزرگسال (افراد بالای 18 سال)، نوجوانان (افراد بین 12 تا 18 سال) و کودکان (افراد زیر 11 سال) تقسیم می‌کنند.

نمایشگاه کتاب تورنتو مدرن است و تعداد بی‌شماری از ناشران جهان به ویژه ناشران انگلیسی زبان در آن شرکت می‌کنند و نزدیک به 400 تا 500 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه عرضه می‌شود.

سال 1393 در نمایشگاه کتاب تورنتو برای اولین بار یک غرفه رایگان به ایران اختصاص داده شد و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران توانستند در این نمایشگاه حضور یابند و بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و انتشاراتی که جلوه‌هایی از فرهنگ ایران را دارد، عرضه کنند.

اصولا نمایشگاه کتاب تورنتو نسبت به دیگر نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان جدیدتر است و هم کم‌قدرت‌تر و کم‌قوت‌تر، از این رو نیاز به زمان دارد تا تبدیل به نمایشگاهی همچون نمایشگاه کتاب فرانکفورت، پاریس، لندن وغیره شود. در هرصورت در کشوری که دو زبان انگلیسی و فرانسه قدرت و رواج دارد برگزاری نمایشگاه کتاب به ویژه با حضور بی‌شمار ایرانیان ساکن در آن کشور برای ناشران ایرانی می‌تواند بسیار جذاب باشد و امیدواریم که در سال‌های آینده توجه بیشتری از طرف ناشران ایران به این نمایشگاه شود و تسهیلاتی هم برای سفر به کشور کانادا در راستای عرضه محصولات فرهنگی قرار گیرد.

35 سال گذشته در ایالت آنتاریو انجمن ایرانیان و کنگره ایرانیان کانادا، درست شد اما به خاطر اینکه انجمن‌ها بیشتر به دنبال نقاصد سیاسی و نه مقاصد فرهنگی و اجتماعی هستند دچار اختلاف نظر و از هم پاشیدگی می‌شوند و نتیجه‌ای هم ندارند درحالیکه بنیاد پریا با فعالیت‌های متنوع در راستای حفظ زبان فارسی در آنجا از 35 سال گذشته تاکنون همچنان برپا است.



نظرات کاربران

ارسال