همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
انگلستان از نظر قدمت چاپ کتاب فارسی پیشتاز است +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/09/30 ساعت 12:29

فرید مرادی، کارشناس چاپ و نشر در برنامه چهارشنبه بیست و نهم آذرماه سفر به سرزمین واژه‌ها از رادیو فرهنگ ردپای فرهنگ ایرانی در کشور انگلستان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش رویداد فرهنگی، انگستان در غرب قاره اروپا قرار دارد. شهر لندن پایتخت آن است. انگلستان امپراتوری داشت که معروف بود آفتاب در آن غروب نمی‌کند. هنوز هم دو کشور کانادا و استرالیا تابعیت انگلستان را دارند.  

بعد از جنگ جهانی دوم با کشف منابع نفت و گاز در دریای شمال و عضویت در اتحادیه اروپا وضعیت انگلستان رو به بهبود نهاد و این کشور دو سال پیش تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته است. کشاورزی نیمی از نیازهای کشور انگلستان را تامین می‌کند و دو درصد از نیروی کار در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

حکومت انگلستان سلطنتی پارلمانی است، دو نهاد قانونگذاری دارد ملکه یا شاه عالی‌ترین مقام این کشور است. رهبر حزب اکثریت در انتخابات نخست وزیری کشور را بر عهده می‌گیرد.

انگلستان از نظر قدمت چاپ کتاب فارسی پیشتاز است، این کشور محققان، پژوهشگران و ایران‌شناسان بزرگی داشت و روابط فرهنگی از دوران صفویه به بعد برقرار بود. بسیاری از سفرا در سفر به ایران کتاب‌هایی نوشتند. شرق‌ناسان انگلیسی کتاب‌هایی درباره شرق و ایران نوشتند که هنوز هم مرجعیت دارد. ایران‌شناسانی نیز بودند که از کشورهای دیگر جذب انگلیس شدند.

شورای فرهنگی بریتانیا یک موسسه فرهنگی به نام موسسه انگلیسی مطالعات ایرانی در تهران تاسیس کرد و یک مجله هم به نام ایران، ویژه مطالعات ایرانی منتشر می‌کرد. حتی برخی از دانشمندان و ایران‌شناسان تحقیقات خود را به زبان انگلیسی منتشر کرده اند.

مراکز متعدد ایران‌شناسی در انگلستان وجود دارد مانند دانشکده تحقیقات شرقی دانشگاه آکسفورد، موسسه تحقیقات شرقی دانشکده دورهام، شعبه زبان فارسی مدرسه تحقیقات شرقی دانشگاه کمبریج، موسسه تحقیقات شرقی، انجمن پادشاهی آسایی انگلستان و ایرلند و ...

نشر کتاب فارسی در انگلستان از اواخر قرن هجدهم شروع شده است، در قرن نوزدهم در شهر لندن چاپ کتاب فارسی رونق زیادی داشت و آثار بسیاری در نیمه اول و دوم این قرن چاپ شد. در نیمه اول قرن بیستم هم این رونق ادامه داشت ولی از نیمه دوم قرن بیستم کم کم از انتشار کتاب فارسی کاسته شد.

انگلستان و شهر لندن در طول تاریخ تحقیقات فرهنگی از بزرگترین مراکز کتاب فارسی بود، از این نظر می‌توان گفت بین این دو کشور ارتباطات فرهنگی گسترده وجود داشت و نمی‌توانیم از تاثیر فرهنگ ایرانی بر شرق‌شناسان انگلیسی غافل بشویم اگرچه در پس بسیاری از اینها مطامع استعماری و توسعه‌طلبانه این کشور هم وجود داشت. 

 

خبرنگار : محیا معصومی



نظرات کاربران

ارسال